Ghana, wereld van verschil! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Babette Vrolijk - WaarBenJij.nu Ghana, wereld van verschil! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Babette Vrolijk - WaarBenJij.nu

Ghana, wereld van verschil!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Babette

21 November 2008 | Burkina Faso, Ouagadougou

Zo, na een weekje genieten en reizen in Ghana is het grote avontuur nu echt bijna voorbij en land ik zondag ochtend om 08.40 op schiphol... Ik ga met gemengde gevoelens naar huis: veel zin in iedereen zien, lekker eten en een bad met warm water, maar bang voor heimwee naar hier. Wel heb ik het gevoel alles gedaan te hebben waarvoor ik kwam! Heb met het ingezamelde geld veel goede doelen kunnen steunen, heb zelfs mijn steentje bijgedragen en heb de cultuur leren kennen! KLaar om te vertrekken en mijn ouders en kleine zusje weer op schiphol te zien in een hopelijk voorverwarmde auto...

De week in Ghana in voorbij gevlogen! Het was een echte vakantie!!! De reis begon met een bus rit van 20 uur...even doorbijten dus! Ik heb nog nooit zo lang bij een grens moeten wachten...wat een gedoe voor een paar stempels.
Maar eindelijk gearriveerd in Accra is de reservering voor het hotel niet dorgekomen en moeten we om 5 uur snachts op zoek naar een nieuwe optie. Lekker begin! Vanaf toen kon het alleen maar beter gaan!
Accra viel tegen, een grote stad net als Ouaga alleen dan veel beter ontwikkeld. Je kan echt zien dat Ghana veel meer geld heeft en rijker is dan Burkina: wegen zijn geasfalteerd, er zijn overal normale tioletten met wc papier, lampen branden en er staan echte huizen.
We zijn door Accra heen gelopen en hebben snel besloten door te gaan en dus de volgende dag in de taxi naar Kokrobite dat aan de kust ligt en overal wordt aangeraden!! Hemels! Een mooie schone kamer met lopend water en vlak aan zee!! Ook konden we daar heerlijk eten en was er savonds live muziek en dans!! Top!! We hebben er ook niks anders gedaan dan op een handdoekje op t strand liggen en genieten!! Na Kokrobite zijn we op historische tour gegaan richting de Forten van Elmina en Cape Coast waar ook de Hollanders vroeger hebben gezeten in tijden van de Gold Coast. Het bezoeken van beide forten vanuit waar vroeger de slaven werden vervoerd naar Afrika. Even ben je niet zo trots op je afkomst en schaam je je bijna dat je blank bent en dat gevoel heb ik echt nog nooit eerder gehad! De gids en de musea hebben ons een goede indruk gegeven van dit stuk geschiedenis waar we niet zo trots op hoeven te zijn. Echt een toegevoegde waarde aan onze week Ghana!
Ook lagen deze plaatsen aan de kust dus nog regelmatig aan het strand gelegen en zelfs voor 12 E in een beach resort geslapen, kan ook alleen maar hier! Uitzicht op fort en strand!!
Hierna omhoog richting Kumasi, tussenstop in het Kakum National Park waar we naast een wandeling ook de loop brug op 30 meter hoogte tussen de boomtoppen hebben bewandeld....fijne tocht met hoogtevrees maar heb t gedaan en was super mooi!!!
Na al dit moois viel Kumasi een beetje tegen en hebben we nog een cultureel centrum bezocht met Ashanti (volk die veel als slaven gebruikt zijn en dan nog steeds bestaat) museum en verder vooral rustig aangedaan!
Toen terug de bus in die ons in een luttele 18 uur terug naar huis ging voeren... werd stiekum minder prettig toen de meneer naast mij mij een spacecake aanbood en er nog meer van dit soort vrienden in de bus bleken te zitten die bij elke politie opstopping onrustig omhoog schoten in hun stoelen. Ook bleven ze tijdens de stops erg dicht in de buurt en Elke heeft zelfs gezien dat ze bijna iets bij Tine in de tas gingen stoppen....Geen paniek, tassen goed in het oog houden en altijd bij je houden...was stiekum wel even spannend en blij toen we na een strenge controle veilig in Burkina waren!

Nu is het nog even genieten van alles hier, je merkt dat het klimaat veranderd; de mensen hier noemen het de koude periode maar dat vindt ik iets overdreven al heb ik vanacht de ventilator uitgezet omdat ik het koud had! Dat wordt nog wat thuis...
Verder moet ik me nog twee dagen vermaken met rijst en vis in saus....
Vandaag met Tine naar de pedicure geweest en voor 3 euro zijn ze een uur bezig geweest met mijn voetjes. Die zagen er echt niet meer uit; vies, zwart oranje met echt kloven...Bleef zelfs met mijn kloven aan de klamboe in mijn bed hangen!!!
Nu heerlijk poezelige voetjes die klaar zijn om de winterschoenen in te schuiven!!

Nogmaals bedankt voor al jullie lieve reacties!!Heel leuk om te zien dat mensen je toch blijven volgen!!
Ik heb heel veel zinom jullie allemaal weer te zien en alles in geuren en kleuren te vertellen, maar dat komt!
Ik ga nog lekker even aan het zwembad aan mijn teint werken en dan zie ik jullie hopelijk snel!!

Veel liefs en kus uit Ouaga!

  • 21 November 2008 - 13:29

    Jaap:

    Hey B,
    Geniet nog even van de rijst en de saus, goede reis gewenst en zie je graag op Schiphol. Zullen een winterjas meenemen! XXP

  • 21 November 2008 - 13:48

    Birke:

    Lieve Babette,

    We hebben van uit la douce France erg genoten van je avontuuren ! lieverd veel plezier nog en bon voyage terug !
    Kus van ons 6

  • 21 November 2008 - 16:22

    Anne:

    Hi Babette!

    Geniet nog even, de laatste paar dagen. Nederland is immers ook weer een wereld van verschil...
    Maar, zin om je te zien!!
    kus

  • 21 November 2008 - 16:27

    Julie:

    Goeie reis schattie!
    Tot snel.

    XXX

  • 21 November 2008 - 17:09

    Viola:

    Wauw, wat een heerlijke reis. Is dit allemaal in 1 week gebeurt? Ongelooflijk... Fijne thuiskomst!!
    Kus!

  • 22 November 2008 - 07:40

    Janneke:

    Goede reis terug gewenst alvast en ik kan je vertellen dat hier in Zevenaar sneeuw ligt dus zal effe wennen zijn voor je! Fijn dat je hebt genoten en een goed gevoel hebt overgehouden aan je reis.
    Kus Janneke en Joos

  • 23 November 2008 - 06:14

    Manon:

    Lieve Babs, vandaag kom je dus in het koude NL terug! Ik ben blij dat je zo genoten hebt. Ons verleden kunnen we niet trots op zijn, inderdaad. Maar gelukkig bestaan er mensen zoals JIJ, die een hoop goed maken! Geweldig meis. Blij dat je terug bent!
    Kus, Manon

  • 23 November 2008 - 09:40

    Reggy:

    lieve babette,

    hopelijk heb je een goede vliegreis terug naar Nederlang gehad. Ik heb je verhalen met plezier gelezen. Tot de 20e bij philo! Gezellig.
    liefs reg

  • 24 November 2008 - 08:38

    Maartje:

    Hi meissie,

    Geniet van je laaste daagjes daar. Een hele fijne terugreis. Dit is wel echt een avontuur om nooit meer te vergeten!

    Dikke kus,
    Maar

  • 26 November 2008 - 19:42

    Lies:

    he babette, hoe is het? hoe was het op schiphol? lekker weer thuis of mis je het al? wij gaan morgen naar bobo! erg veel zin in! nu een nachtdienstje... veel plezier en succes met alles!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Babette

Ik ga voor drie maanden naar Ouagadougou, de hoofdstad van Burkina Faso, om daar vrijwilligerswerk te gaan doen in een weeshuis. Gedurende deze periode zal ik bij een gastgezin verblijven en jullie op de hoogte houden van deze spannende tijd!

Actief sinds 02 Juni 2008
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 26986

Voorgaande reizen:

01 September 2008 - 23 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: