Weekend in Kaya groot succes!!! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Babette Vrolijk - WaarBenJij.nu Weekend in Kaya groot succes!!! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Babette Vrolijk - WaarBenJij.nu

Weekend in Kaya groot succes!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Babette

27 Oktober 2008 | Burkina Faso, Ouagadougou

Wat heb ik een weekend achter de rug! Denk dat ik nog nooit zo'n interessant, ontroerend en indrukwekkend weekend heb gehad!!
We, Elke en ik, zijn zaterdag ochtend vertrokken met de bus naar Kaya met de intentie het weekend door te brengen samen met Monique Wolters, oprichter van de Stichting Kinderhulp Burkina Faso. Aangekomen bij het project wat ze heeft opgezet voor straatkinderen net buiten de stad, werden we enthousiast onthaald door rennende en schreeuwende kinderen die ons allemaal tegelijk wilden begroeten! Wat een gastvrijheid!

Monique komt zelf al 12 jaar in Burkina en heeft in Kaya en het nabijgelegen kleine dorpje Namsigui vele projecten opgezet die gesponserd worden door de stichting. Nadat we even kennis hadden gemaakt en het hele centrum hadden bezichtigt waar de 34 jongens slapen, les krijgen, vakkennis leren maar ook spelen, gingen we gelijk de auto in en hop naar het dorpje! Spannend!! Tegelijk was het daar groot oogstfeest en dus de hele dag en nacht muziek! Geen oog dicht gedaan...
In het dorp hebben we de kleuterschool gezien waar nu 58 kids naar toe gaan, dat is het dorp en alle omliggende dorpjes. Verder zijn we gaan kijken naar het gedeelte van het dorp, armste, waar ze zelf 4 jaar heeft gewoond. Wat een kleine hutjes! Die mensen hebben werkelijk helemaal niks! Daar kwamen we een jongen tegen die Monique kent, ze kent alle kids uit het dorp, en die vertelde dat hij nu in groep 8 zit, bij de beste van de klas hoort en altijd goed zijn best doet. Om dat te blijven stimuleren heb ik hem beloofd als hij zn toelating voor het lyceum haalt dat ik zijn 6 jaar lyceum ga betalen...je had zijn gezicht moeten zien, werkelijk onbetaalbaar!! Dat kost dus 150 euro per jaar en Monique betaald de school en houdt de kids in de gaten!! Hele familie dankbaar, moeder me speciaal komen bedanken de volgende dag! Heel bijzonder!
Na een indrukwekkende dag nog even de feestelijke markt op waar we werden gevolgd door 20 kids en waar ik een klein bolletje goud heb gekocht....tja waar kom je dat nou tegen!! zijn we gaan badderen, oftewel ik heb een emmer water over me heen gegooid, en hebben we heerlijk pasta gegeten!
Uiteindelijk pas laat in de hut en door de muziek nauwelijks geslapen maar dat hindert niets!

Zondag hadden we een vol programma; eerst naar het Cren, centrum voor ondervoede kids die hier bijgevoed worden en moeder educatie krijgen over voeding. Daarna naar de kraamkliniek en ziekenpost. Ziet er toch anders uit dan thuis...
Hop da auto in en even een bezoekje brengen aan een Peul, nomaden, familie. Die wonen helemaal ver van het dorp en hoeden het vee. Daar komen dus never nooit toeristen en het feit dat wij daar mochten zijn en vrij fotos konden maken was echt zeer indrukwekkend. De meeste fotos heeft Elke gemaakt dus die hebben jullie tegoed!
Monique gaat bij de Peulen nog een waterput aanlegen en dat werd ze nu officieel verteld, ze moeten nu denk wel 5 km lopen voor water...het was ongeveer 40 graden...denk je maar in!

Daarna op naar Kaya om even te lunchen en nog een revalidatie centrm te bezoeken waar een jongen woont die Monique heeft geholpen.
In het straatkids centrum geeindigt met een dans en muziek voorstelling van de kids nadat Elke ze een tafel voetbal spel kado had gedaan!

Het resultaat van het weekend is dat we samen met Monique goede doelen hebben gevonden voor het geld. Het geld, toen ik het laatste keek, stond op 4200 euro!!!!Nooit gedacht dat dat zou gaan lukken!
Het precieze verslag volgt later maar kan wel alvast vertellen dat we met het geld van de groep familie en vrienden, bedrag van 2160 euro, 40 ezels en ploegen gaan kopen zodat alle mensen in die buurt hun hele stuk land kunnen gaan bewerken! Dit lukt ze handmatig namelijk nooit! Dus een grotere bron van inkomsten!
Verder gaan we met het totaal bedrag van Luctor, dispuut van mijn vader, ofwel 200 meningitus vaccinaties kopen en geven aan de hele jeugd in de omgeving ofwel 30 vrouwen microkrediet verstrekken. Dat ligt nog even bij mijn vader...Beiden vindt ik het even belangrijk!
Nadat dit bekent werd bij het dorp kregen we een bedank speech van de Imam en de hoge heren van het dorp in het Moore en daarna vertaald in het Frans. Super speciaal!

Dit gaat allemaal via Monique zodat ik weet dat het goed terecht komt en we zullen ook rekeningen, updates en fotos krijgen! Daarnaast ga ik met mijn moeder volgende week nog een keer terug om zelf fotos te nemen!!!

Met het bedrag van de Rotary Scheveningen gaan we het project in het jeugdcentrum steunen en dus materialen kopen zodat ongeveer 15 jongeren kunnen gaan leren lezen en schrijven!!

ppfff dat was weer een verhaal!! Ga snel de fotos plaatsen en op naar huis! Morgen laatste dag en voor het donker wil ik thuis zijn!
Nogmaals super bedankt voor alle donaties! We hebben zo echt heel veel kunnen doen voor de mensen hier!!

Dikke kus!




























  • 27 Oktober 2008 - 18:06

    Jolijn:

    hey babs
    blijft gaaf om al je verhalen te lezen! en zo te zien pas je je prima aan in hun cultuur!! ga vooral door met alle goede dingen die je aan het doen bent.
    kus jolijn

  • 27 Oktober 2008 - 18:27

    Philo:

    He babet, ook nog bedankt voor je kaartje uit burkina. Je hoeft geen kindje voor ons mee te nemen want er is er al 1 in de maak. Je had het volgens mij al van Maaike gehoord maar ben 18 wkn zwanger !!
    Groetjes Philo

  • 27 Oktober 2008 - 18:59

    Anne:

    He Babette,
    Joehoe, stralende Babette, (denk even het Afrikaanse Frans in als je dit leest) allemaal goede projecten: super! Mail je snel; geniet van de tijd die voorbij vliegt.
    kus, Anne

  • 27 Oktober 2008 - 19:10

    Sanne:

    Woaw! Wat een verhalen, nog steeds erg jaloers! Bedankt voot je kaartje, heel leuk! Met name de Afrikaanse schildering op de voorkant is prachtig! Geniet nog even goed daar!
    Dikke pakkerd!

  • 27 Oktober 2008 - 21:27

    Jaap:

    Hey B, Gaat helemaal goed daar! Mooie foto's en prima bestemming, die ezels met ploegen. Ik ben apetrots op je en pas goed op je moeder volgende week!

  • 28 Oktober 2008 - 02:51

    Chantal:

    hey lieverd!
    ik dacht dat ik me had aangemeld voor je site, maar volgens is mij was dat mislukt :) heb net alles even bijgelezen! wauw wat indrukwekkend! fantastisch wat je daar doet, super gewoon! foto's lijken uit een reisgids te komen..wauw :)
    liefs uit peru!

  • 28 Oktober 2008 - 06:59

    Manon:

    Babsje, Geweldig allemaal! En ook goed nagedacht over hoe je je geld gaat besteden! Lange termijn planning is heel slim en zal de bevolking heel veel goed doen.
    Kus Manon

  • 28 Oktober 2008 - 08:09

    Maartje:

    Hi meissie.

    In een woord: WAUW!

    xxx

  • 28 Oktober 2008 - 09:02

    Marlien:

    Ik ben onder de indruk van je goede keuzes!
    Veel plezier volgende week met je moesie!

  • 28 Oktober 2008 - 14:09

    Julie:

    Lieve Bab!
    Wat fijn om te horen dat je de donaties zo goed kunt besteden!!! Wat een mooie ervaringen zeg. Die blijven je voor altijd bij! Maak maar heel veel mooie foto's en geniet van alles. Ook nu je moeder langskomt! Ze vertrekt vrijdag toch? Ciao liefie! Tot snel! X Julie

  • 29 Oktober 2008 - 11:08

    Opa En Oma Spanje:

    We lezen steeds met veel interresse je berichten. We vinden het heel leuk om op de hoogte te zijn met je wederwaardigheden. Heel fijn.
    Geniet veel en pas op jezelf.

    Groetjes vanuit een zonnig Benidorm

  • 30 Oktober 2008 - 22:06

    Gijs Jordaan:

    Dag Babette,

    Wat een fantastische ervaringen en mooie projecten!

    Misschien dat ewr voor de HDM Youth Academy voor een van de volgende jaren een goed project uit kan komen? Als je suggesties hebt hoor ik het graag. Ik volg je mooie goede doelen.
    Groet en succes
    Gijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Babette

Ik ga voor drie maanden naar Ouagadougou, de hoofdstad van Burkina Faso, om daar vrijwilligerswerk te gaan doen in een weeshuis. Gedurende deze periode zal ik bij een gastgezin verblijven en jullie op de hoogte houden van deze spannende tijd!

Actief sinds 02 Juni 2008
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 26992

Voorgaande reizen:

01 September 2008 - 23 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: